2017. feb 04.

Hogyan kezdek neki egy hónapnak, pénzügyileg

írta: Kapunyitás
Hogyan kezdek neki egy hónapnak, pénzügyileg

Az aktualitása miatt ebben a bejegyzésben arról fogok írni nektek, hogy hogyan is kezdek neki egy hónapban, pénzügyi szempontból. Nem feltétlenül követendő példa, de bízom benne, hogy találtok olyan pontokat benne, ami esetleg segíthet nektek is valamiben.

Kezdjük alapvetően azzal, hogy (ahogyan az a korábbi bejegyzésekből már kiderülhetett számotokra), próbálom tudatosan kezelni a pénzügyeimet, bár ehhez én magam is hosszú utat tettem meg. Először a Koin nevű alkalmazást kezdtem el használni, és ez jóvolt arra, hogy lássam a kiadásaimat, kategóriákra bontva, de sajnos nem volt alkalmas a tervezésre, ami miatt 2 hónap után lecseréltem. Tökéletes volt arra, hogy lássam, egy-egy kategóriára mennyi pénzt költök el egy hónapban, anélkül, hogy odafigyelnék, és ennek köszönhetően láttam, hol kell változtatni, amivel felesleges kiadásoktól megkímélhetem magamat, és ezt a tudást átvihettem a következő programba.

Ezután tértem át a YNAB (YouNeedABudget) program használatára, amely a fentin kívül (kiadások nyomon követése) alkalmas volt több számla kezelésére, valamint tervezésre is. A több számla azért fontos, mert a legtöbb esetben az embernek van legalább egy bankszámlája, és készpénzt is szokott használni. A tervezés pedig azért volt fontos számomra, hogy lássam magam előtt a következő hónapban a tervezett kiadásaimat, kategóriákba sorolva (vagy ennél a programnál talán jobb kifejezés a „költséghely”).

Ráadásul a YNAB pont ebben nagyon erős, hogy akár egy több hónappal később lévő nyaralásra is tudsz tervezni. Ha a nyaralásra 60000 forintot szeretnél félretenni, és júliusban lesz, akkor a februári hónappal kezdve a „Nyaralás” költséghelyre betervezel 10000 forintot, amelyet nem költesz el, csak „munkát adsz a pénzednek”, aminek köszönhetően júliusra ott lesz a szükséges összeg a nyári kikapcsolódásra. Nem új dolog ez, de a YouNeedABudget segít ezt egészen új színben bemutatni, és könnyebbé tenni. De erről a programról még részletesebben írni fogok később.

Éppen emiatt az első lépés, amivel kezdek, nem is hónap elején, sokkal inkább az előző hónap végén történik meg; először a fix és biztos költségeimet megtervezem és beírom a programba. Ezután az aktuális hónap addigi kiadása alapján megpróbálok következtetéseket levonni, hogy a jövő hónapban, hogy fognak alakulni a dolgok. Továbbá megnézem, hogy volt-e esetleg olyan tétel, amire túl sokat költöttem és érdemesebb lenne ezen változtatni. Ezeknek a segítségével pedig összerakom, kiszámolom a következő hónap tervezett költségeit. Természetesen itt figyelembe kell vennem azt is, hogy a YNAB program az előző hónapban egy-egy költséghelyen fel nem használt összeget továbbviszi a következő hónapra. Például, ha öltözködésre januárra beterveztem 10000 forintot, de semmi idevalót nem vásároltam, akkor értelemszerűen a pénzem megmaradt, amit a program hozzáad a februári kerethez. Így ha februárban is 10000 forintot tervezek elkölteni ruházkodásra, akkor technikailag már 20ezer forintom van erre a célra.

A Koin egyébként ebben nagyon sokat segített, mert annak a két hónapnak az adatai, ameddig használtam, jó alapot adtak ahhoz, hogy lássam, nagyjából mennyi pénzre van szükségem egy-egy költséghelynél/kategóriánál. Természetesen ez havonta változik, a célok miatt is, ezért van szükség rá, hogy minden hónapban előre tervezzek.

Ha a következő hónap terve megvan, akkor még 1-2 naponta ránézek, hátha eszembe jut valami, amire addig nem gondoltam, és esetleg jó lenne azzal kiegészíteni a terveket.

A következő lépés nálam a hónap eleje, amikor egy kockás füzettel leülök és a költséghelyek alapján meghatározom, hogy melyik számlán mennyi pénzre van szükség ahhoz a hónaphoz. Erre azért van szükségem, mert vannak olyan dolgok, amiket készpénzzel kell kifizetni (bár most ebben a hónapban ezt megpróbálom eltűntetni, egy kísérlet és cikk miatt), és vannak olyanok, amelyeket valamelyik bankszámláról.

A harmadik és egyben utolsó lépés, az eddigi „virtuális” pénzügyek terveinek megvalósítása, tehát amikor megérkezik a fizetés, akkor azt a valóságban is a számláknak megfelelően „szétosztani”, kivenni pont annyi készpénzt, amelyre szükségem lesz a hónapban.

Lényegében én így állok neki egy új hónapnak pénzügyi szempontból, lassan egy éve, és eddig egészen jól bevált. Nem mondom, hogy ez lenne a tökéletes és követendő megoldás, azonban nekem segít három dologban

  • Az előző hónap elemzése rávilágít olyan pontokra, ahol változtatni kéne.
  • Segít előre gyűjteni későbbi kiadásokra (szerintem könnyebb 6x10000 forintot félretenni, mint 1x60000 forintot).
  • A tervnek és a tervezésnek hála mindig tudom, hogy meddig nyújtózkodhatok, hogy meddig ér a takaróm, még akkor is, ha van „plusz” pénz a számlámon.

Remélem találtatok valami hasznosat ebben a bejegyzésben, ha tetszett akkor kérlek osszátok meg ismerőseitekkel!

Szólj hozzá