2017. aug 02.

Költözés - Albérlet Budapesten

írta: Kapunyitás
Költözés - Albérlet Budapesten

Ebben a bejegyzéssorozatban költözésről, illetve hozzá kapcsolódó témákról tervezek írni, egyrészt azért, mert nálam jelenleg aktuális ez a dolog, másrészről pedig úgy gondolom, hogy akadnak olyanok, akik találhatnak hasznos információkat majd benne.

Hogyan álltam neki a NAGY „projektnek”?

Hónapokkal ezelőtt (nagyjából 2016 szeptemberében), tudatos tervezéssel kezdtem neki az egésznek. Először is, a kiadásaimat nyomon követő program segítségével meghatároztam, hogy nagyjából milyen költségekkel kell számolnom, illetve mit engedhetek meg magamnak. Ezután elkezdtem nézegetni a piaci kínálatot, hogy mégis mire számíthatok, van-e egyáltalán közös metszete az általam kialakított terveknek a valósággal.

Ezzel párhuzamosan a hónapok alatt folyamatosan tettem félre egy kisebb összeget a költözésre. Előzőekben ugye meghatároztam, hogy havonta nagyjából mekkora költséggel kell számolnom. Ennek megfelelően az egyik legfontosabb dolognak tartottam, és tartom még most is, hogy legalább egy havi költségvetésemet félre akartam tenni vésztartaléknak. Ennek azért látom szükségét, mert bármi közbe jöhet az életben (munkaváltás, sérülés), és mivel bérleti díjat az ember mindig előre fizet egy hónapot, ezért ha ebben a hónapban beüt a krach, még akkor is legalább egy teljes hónapom marad megoldást találni.

Az egyik kollégám májusban törte el az egyik végtagját, éléggé csúnyán, több műtétje is volt, és az orvos két hónapig nem engedte dolgozni. Az éves betegszabadság fizetetett a távollétéből kevesebb, mint egy hónapot, és ez sem a 100%-os bére, a továbbiakat viszont a TB állja, mondanom sem kell, hogy az eredeti fizetésének még kisebb százalékában. Ráadásul nem is fizet azonnal, változó átfutási ideje van, ami azt jelenti, hogy most, júliusban, egy forint fizést nem kapott.

Na ezért is a minimum, hogy az embernek egy havi megtakarítása legalább legyen.

Természetesen jobb lenne több hónapnyi vésztartalékkal rendelkezni, mondjuk úgy 3-6 hónapnyi összeggel, azonban ezt első körben nehéz lett volna teljesíteni. Így a következő hónapok spórolásai folyamán tervezem összerakni a további vésztartalékokat.

Tudtam, hogy nagyjából június elején szeretnék költözni, illetve azt is, hogy a jelenlegi piaci helyzetben szinte azonnal elmennek az albérletek, néhány nap leforgása alatt. Éppen ezért úgy terveztem, hogy tudatosan és ténylegesen csak májusban kezdek el nagyobb energiabefektetéssel keresni.

Ettől függetlenül az elmúlt 1-2 hónapban is időnként ránéztem a kínálatra, hátha valami kihagyhatatlan ajánlatot találok, ami miatt megéri előbb költözni. Nem így lett végül, azonban május közepén, nagyjából 3 ingatlan megtekintése után, megtaláltam a megfelelőt, és le is tettem a foglalót érte.

Sikerült egy jó elhelyezkedésű (25 perc a belváros tömegközlekedéssel), viszonylag kedvező árú, jóállapotú, nagyobb méretű, 1 szobás lakást találnom.

Összefoglalva, a költözési projektem sikeressége az én véleményem szerint az alábbi lépéseknek köszönhető:

  • tudatos tervezés, és megtakarítás
  • saját kiadási szokásaim ismerete (erről itt írtam korábban)
  • elegendő idő és türelem megléte a tökéletes otthon megtalálásához
Szólj hozzá

tervezés tudatosság Költözés Albérlet pénzügyi célok Tartalék